Khazanah Manuskrip Al-Quran Langka; Berusia 600 Tahun di Singapura

 

TAFSIR-QURAN.COM – Masjid Ba’alwie di Singapura bertahun-tahun menjadi tuan rumah khazanah manuskrip tulisan tangan langka al-Quran dan buku-buku Islam. seperti dikutip dari Yohonews, manuskrip tulisan tangan ini dikumpulkan oleh al-Marhum ayah dari seorang imam jamaah masjid sekarang ini, Habib Hasan Alatas, selama bertahun-tahun.

Dalam koleksi ini terlihat beragam jenis manuskrip al-Quran terkait pelbagai abad, ditulis di atas berbagai bahan, dan paling kunonya berupa sebuah manuskrip tulisan tangan era imperium Ottoman.

Ayahnya yang menyimpan manuskrip ini di rumah, pada awal-awal dekade 1980 Masehi berkehendak untuk memindahkannya ke masjid sehingga semua orang dapat melihatnya dan mereka bisa lebih mengetahui tentang Islam dan kehadirannya di Singapura.

Kekunoan al-Quran yang ditulis di atas kulit domba ini dan marginalnya dihiasi dengan lukisan-lukisan emas kembali pada 600 tahun silam.

Demikian juga, al-Quran dan buku-buku tulisan tangan Islam yang disimpan di khazanah ini didatangkan dari pelbagai negara seperti Turki, Arab Saudi, Indonesia, Cina, Mongol ke Singapura.

Manuskrip-manuskrip ini disimpan dalam tiga vitrin kaca besar di dalam masjid dan banyak upaya dilakukan untuk menjaganya dari kerusakan-kerusakan yang diakibatkan dari pengaruh cuaca dan lain-lain.

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.